Der er mange, der er interesseret i, at du har succes i rollen som leder. Dig selv, fordi du gerne vil udfolde dig i lederrollen. Medarbejderne, fordi de har brug for en, der kan vise vejen frem. Og virksomheden, fordi den har behov for kompetente ledere, der kan lede virksomheden i den rigtige retning.
Som leder har du en central rolle, og derfor er det også vigtigt, at folk omkring dig støtter dig i lederrollen. Men lige så vigtigt er det, at du selv er afklaret med rollen. Hvad står du for? Hvor vil du hen? Og hvordan vil du komme derhen?
Er du på vej i den rigtige retning?
Ved hjælp af nedenstående tjekliste, kan du danne dig et statusbillede af, om du er på vej i den rigtige retning som leder. Svar spontant og som du mener det er – frem for hvordan du ønsker, at det skal være. Spørgsmålene kan du bruge som afsæt for en dialog om hvilke kompetencer, du måske har brug for at udvikle, for at blive endnu bedre i rollen som leder.
Tjekliste
Vurder på en skala fra 1-3 i hvor høj grad du oplever, at du lykkes i rollen som leder indenfor de 3 centrale områder: Personligt lederskab, ledelse af medarbejdere og strategi.
Brug skalaen således:
1 = uenig
2 = hverken eller
3 = enig
Område 1: Personligt lederskab
1.1 Jeg kender mine personlige styrker og svagheder.
1.2 Jeg ved, hvad jeg vil stå for som leder. Dvs. hvad der er mine værdier og idealer.
1.3 Jeg har formuleret en vision for ledelse.
1.4 Jeg er bevidst om min egen lederstil.
1.5 Jeg har et godt overblik over mine opgaver og ansvarsområder.
1.6 Jeg planlægger med udgangspunkt i, hvad der er vigtigt.
1.7 Jeg har godt styr på min indbakke.
1.8 Jeg sørger for at delegere opgaver til mine medarbejdere, som jeg ikke selv bør løse.
1.9 Jeg føler mig sjældent stresset.
Område 2: Ledelse af medarbejdere
2.1 Mine medarbejdere ved, hvad jeg forventer af dem.
2.2 Medarbejderne ved, hvordan de skal udvikle sig for at klare nuværende og fremtidige krav.
2.3 Jeg ved, hvad der motiverer hver enkelt medarbejder.
2.4 Jeg sørger for, at medarbejderne løbende får feedback på deres præstationer.
2.5 Jeg sikrer, at processer og arbejdsgange er hensigtsmæssige.
2.6 Jeg sikrer, at beslutninger på ledelsesniveau bliver omsat til handling i medarbejdernes hverdag.
2.7 Jeg har kommunikeret mine planer, så medarbejdere ved, hvor fokus er.
2.8 Jeg er god til at håndtere konfliktfyldte situationer.
2.9 Jeg har fokus på, at mine medarbejdere trives på jobbet.
2.10 Jeg er tydelig omkring, at samarbejde er vigtigt.
2.11 Jeg ved hvad der er vigtigt i ledelsesopgaven, når der sker forandringer.
2.12 Coaching er en vigtig del af min måde at være leder på.
Område 3: Ledelsesstrategi
3.1 Jeg kender virksomheden/organisationen, dvs. at jeg har et godt indblik i kunder, konkurrenter, produkter, økonomi, medarbejdere, ledere osv.
3.2 Jeg kender virksomhedens/organisationens mål.
3.3 Jeg ved, hvordan jeg skal bidrage til at realisere virksomhedens/organisationens mål.
3.4 Jeg ved, hvordan mine medarbejdere hver især skal bidrage til at realisere virksomhedens/organisationens mål.
Vil du styrke dine lederkompetencer?
Hvis antallet af områder, hvor du scorer 1, er højt eller der er kerneområder, hvor du synes, at scoren er for lav, er du velkommen til at tage fat i effektfuld a/s. Vi har gennem årene gennemført flere hundrede lederudviklingsforløb, bl.a. med udgangspunkt i effektfuld ledelse®. effektfuld ledelse® fokuserer på din udvikling som leder og giver dig viden og værktøjer inden for personligt lederskab, ledelse af medarbejdere og ledelsesstrategier.